17 Kasım 2022 Perşembe

Üç şair, üç kitap

İbrahim Yolalan’ın Dergâh Yayınları’ndan çıkan Köroğlu Geçmiyor mu Buralardan isimli kitabı okuyucusuyla buluştu. Başta söyleyeyim, Yolalan’ın şiirinden hem Köroğlu geçiyor hem Karacaoğlan hem de 90’lı ve 2000’li yıllar görmüş bir Zarifoğlu.

düşman kime güvenir / dağlardan çıkarken” dizelerinde Köroğlu’nu, “sevgiliye sokulur gibi / omzunu okşayan dumanın / saçlarına dokun / saçlarını tara” dizelerinde serbest şiir yazan Karacaoğlan’ı, “muntazaman dizilmiş / tuğla düşmüyor yüzünden / hiç / kadının” dizelerinde bir Cahit Zarifoğlu nefesi hissediyoruz. Dört bölüm, yirmi altı şiirden oluşan Köroğlu Geçiyor mu Buralardan şiir kitabında bütün şiirleri sevdim ama yine de aklım “tilkiler divanı” şiirinde kaldı.

Okuyalım o halde:

değmez dedim / yarı bırakıp / yırttım az önce / puşt gazeli’ni
Dili kemre kaplamış / hazrolda unutulup / rahat görmemiş adamlar / için / şiir mi olur / şiir mi olur / hem yüzsüz çok ham olana / nizam çürüyüp / su paslanınca / hakkı tebliğ için / divan kurdu tilkiler / -on dakika ara
”.

Tilki de mi kim?

Onu bana sormayın, onu da bir zahmet şairin kitabından sorun! Dergâh Yayınları’ndan yeni çıkan şiir kitaplarından biri de A. Samet Atılgan’a ait. Yer Çok Ve Adımlarımız. kitap şairimizin ilk kitabı. Samet Atılgan’ı şiir okuyucuları Varlık, Dergâh, Söğüt ve Türk Dili gibi dergilerde yayımlanan şiirleriyle hatırlayacaklardır. Kitap “Yer Çok Ve Adımlarımız”, “İçine Taş Devrili”, “Üst Ekran” bölümlerinden oluşuyor. Tam anlamıyla edebiyat literatürüne geçmese de Atılgan’ın şiirlerini yoğunluklu olarak “Yeni Hece”ye yaslı şiirler olarak okumak mümkün. Dil ve ses olarak Süleyman Çobanoğlu havasını da hissediyoruz yer yer. İçine Taş Devrili şiirine kulak verelim:

Yalağuzsun, aşkındır ölümle tazelenen / Diretip dağlarını dinlenirmiş kadınlar / Varsın, o kalplerini onarmak ile geçen / Evlerinde süt beyaz günler ağırlasınlar”.

Bir de “Bakınmalar” başlıklı şiire bakınalım:

Göynüyerek bakarsın / Balkonların kırlangıç / Akşamlardan bir yük / Gözlerinde hınca hınç / yaran ki kızılla bir / Kanı sırıtabilir / Düşerken su üstüne / Ellerinsiz bir kılınç”.

A. Samet Atılgan şiirinin titiz bir işçilik şiiri olduğu dikkatli bir okuyucunun nazarlarından kaçmayacak bir özelliğe sahip.

Okuyucu bana kitaba ad olarak “Yer Çok Ve Adımlarımız” ifadesindeki tamamlanmamış tarafı sorup duruyor. Sevgili okur diyorum bu ifadenin tamamlanmamış tarafını kitabı baştan sona okursan tamamlanacaktır. Bundan emin ol!

Rıdvan Kadir Yeşil Aydınlı bir öğretmenin ikinci çocuğu olarak, 1989 yılının Aralık ayında, annesinin memleketi Rize’de dünyaya geldi. Manisa’da başladığı ilk ve orta öğrenimini Ankara’da tamamladı.” Böyle yazıyordu bana gönderdiği Dönüşte Öderim başlıklı şiir kitabının biyografisinde. Kitabı okuyup bitirdikten sonra anladım, meğer Rıdvan Kadir şairimiz bizim öykücü abimiz Kâmil Yeşil’in mahdumu imiş. Dönüp bazı şiirlerini yeniden okudum. En çok da “yaptığını beğendin mi?” başlıklı şiiri sevdim. Donmuş bir kanı yeniden kaynatacak cinsten mısralar var bu şiirde. 

Şuraya bakın:

yaptığını beğendin mi tanrım? / ben çok beğendim. / bunca kabahat içinden / en güzelini seçtin benim için / geri kalmışlık…/ bütün ilerilerden / buna bayıldım / köksüz bir morsalkımdan / yaşanmamış bir geçmiş / ve yaşanmış bir gelecek kabarttın içimde / harikulade!” 

Yeni zamanın şiirlerini yazıyor Rıdvan Kadir Yeşil. Şiir başlıklarının çoğu şairiyle yaşıt. Kaht-ı Rical, Gettoda Bir Bank, Cari İşlemler Açığı, Bozuk Satıh, Masabaşı Başkaldırı…

Dönüşte Öderim, bir şiir kitabı için güzel bir ad. Gelecek güzel şiirlerin şairini müjdeliyor. Kitap ismini okur okumaz bu iddiasını teyit eder gibi: “İnanmazsan kitabı baştan sona oku!” diye ısrarını sürdürüyor. Bir Nokta dergisini istikrarlı ve kaprissiz yayıncılığından ötürü bir kez daha kutluyorum.

Niye mi “Dönüşte Öderim” demiş şair? Sevgili okur, sen önce kitabı oku, bunun cevabını sen kitaptan dönünce söylerim.

Hüseyin Akın
twitter.com/huseyinakin_

1 yorum:

  1. yeni kitaplarla tanışmış oldum sayenizde... teşekkür ederim.

    YanıtlaSil